LEXUS ER NOK EN GANG SOLEKLAR VINNER AV TILFREDSHETSUNDERSØKELSEN AUTOINDEX I SAMTLIGE FIRE KATEGORIER. MED TOTALT 932 POENG AV 1000 MULIGE, BEFESTER VI POSISJONEN.

Det er en sann glede å meddele at Lexus også i 2023 topper bilbransjens gjeveste kundetilfredshetsundersøkelse, AutoIndex. Vi jobber kontinuerlig for å skape produkter uten sidestykke og gi våre kunder en helhetlig og positiv opplevelse. Derfor er det desto mer gledelig at årets topplassering er den tolvte i en uavbrutt rekke.

Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og 13 842 norske bileiere har deltatt i 2023. Kundene bes om å vurdere følgende: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

– Det er tid for kake og feiring i dag! Dette er en pris vi verdsetter høyt, og som vi strekker oss etter hver eneste dag, sier Jan Christian Holm, sjef i Lexus Norge.

– En stor takk til alle medarbeidere hos våre forhandlere som har bidratt til dette fantastiske resultatet. På vegne av hele organisasjonen vil jeg også takke for kundenes tillit og lojalitet til oss. Førsteplassen for 12. år på rad er et resultat av målrettet arbeid, og vi skal gjøre vårt beste for at Lexus kåres som beste bilmerke også i fremtiden, lover Holm.

Lexus i særklasse

- Førsteplassen i AutoIndex tolv år på rad bekrefter at Lexus er i særklasse når det gjelder kvalitet og kundebehandling, sier Mikkel Korntved som er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group International. – De har etablert en unik bedriftskultur som sørger for at det er enkelt og behagelig å være Lexus-kunde i hverdagen. Det er den totale opplevelsen og innpakningen som differensierer dem fra øvrige bilmerker i Norge, sier Korntved.

Mest fornøyde elbileiere

Lexus kom med sin første rene elbil i 2019, i form av UX 300e. Den lille SUV crossoveren har gjennom årene blitt solgt i et solid antall biler, og i dag går det nærmere 2.000 UX 300e på norske veier. Og med bakgrunn i Autoindex-undersøkelsen kan det fastslås at ingen er mer fornøyde med sin elbil enn eierne av nettopp UX 300e. Den helelektriske bilen scorer høyest totalt, men også i kategoriene som tar for seg selve bilen og dens egenskaper, kjøpsprosessen og opplevelsene man har ettermarked og verkstedbesøk.

- I et elbilmarked med stor konkurranse, gjør det meg glad og stolt å se at vi har klart å videreføre Lexus-opplevelsen til elbilkundene våre. Og tidspunktet er godt, for i disse dager lanserer vi vår helt nye SUV RZ 450e, som virkelig setter Lexus på elbil-kartet. Og ikke nok med det – allerede nå skriver vi kontrakter på en ny og oppgradert UX 300e, som har fått 40 % lenger rekkevidde. Ønsker man å kjøpe en elbil, og samtidig være fornøyd, står alle våre forhandlere klare til å bistå. Velkommen til prøvekjøring, inviterer Lexus-sjef Jan Christian Holm.

Ikke størst, men best

– De siste årene har vi etablert flere forhandlere og fjoråret satte vi ny salgsrekord, men vi har også vært tro mot vår strategi om å levere en annerledes kundeopplevelse. Suksessen skyldes ikke bare at vi leverer kvalitetsbiler med særpreg. Den skyldes også at vi har bestrebet oss på å gjøre god service og kundebehandling til en integrert og naturlig del av merkevaren. Det vet vi kundene våre setter stor pris på.

Sagt på en annen måte: bilene produseres i Japan. Resten av kundeopplevelsen produseres i Norge, avslutter en stolt Lexus-sjef Jan Christian Holm.